I går og i dag var det å gjøre klar Saab 93 for EU-kontroll. Følgende må gjøres: Skifte luftfilter, skifte kupefilter, skifte begge lenkarmer foran. Skifte begge begge løpehjul for v-reim. I tillegg reimstrammer og selve reimhjulet montert på veivaksel.
Da er begge lenkarmer foran montert (1,2). De ble dratt til med 65 Nm. Utfordringen er alltid å få de av da kulen vil gå rundt. Med noe lirk og god smøring med rustfjerner gitt det greit. Brukte muttertrekker for å få de av.
Sprayet på tectyl for beskyttelse.
Det neste ble å skifte kupefilter. Da må en opp med plastplaten foran frontruten og spesielt høyre side hvor filteret sitter. Av erfaring vet jeg at disse filtrene inneholder mye rart så jeg tok på meg maske.
Det var greit å komme til å skifte filteret.
Deretter gjorde jeg klart for skifting av luftfilteret. Her måtte jeg demontere selve lufttfilterboksen for å komme til reimen som er under. Det blir ikke montert før jeg er ferdig med v-reimen.
En enkel operasjon å skifte filter. Det er større utfordringer under luftfilterboksen hvor v-reimen sitter.
Ved en enkel sjekk/kontroll ble det klart at reimstrammer (7,9) må skiftes. Den har OEM
90571758. Lageret er defekt. Begge løpehjulene virker ok og har ikke defekte lager. Men når en først er igang er det lurt å skifte alle deler som inneholder løpende lager.
Selve strammeren (9) var enkel å demontere da en kommer godt til fra oversida med torx og en skralle.
Nederste løpehjulet (10) har OEM
55190811 og er også enkelt å fjerne med en noe mindre torx.
Når det gjelder selve drivhjulet for reimen (8) med OEM 55564573, er den montert på veivakselen og er fullstendig utslitt. Dette er festet med 4 stk. torx 50.
Ved skifte av det øverste løpehjulet må jeg ha en "omvendt torx", altså en type pipe som passer til denne for meg nye typen. Selve løpehjulet med boltehode kan sees oppe til høyre i bilde 7, og har OEM 55190812. Dette løpehjulet har ribber. Må sjekke om Biltema har en løsning på torxhylser.
Selve skiven som er montert på veivakselen kan løsnes ved å skru opp de 4 torxskruene. Her er en video som viser hvordan:
https://www.youtube.com/watch?v=_ETMaX1O2Pc
![]() |
| 2. Venstre lenkarm |
Sprayet på tectyl for beskyttelse.
![]() |
| 1. Høyre lenkarm |
Det neste ble å skifte kupefilter. Da må en opp med plastplaten foran frontruten og spesielt høyre side hvor filteret sitter. Av erfaring vet jeg at disse filtrene inneholder mye rart så jeg tok på meg maske.
![]() |
| 3. Her ser vi kupefilteret |
![]() |
| 5. Det nye filteret på vei til sin plass |
![]() |
| 6. Det gamle luftfilteret |
![]() |
| 4. Det nye filteret |
![]() |
| 7. Det nye luftfiltertypen |
En enkel operasjon å skifte filter. Det er større utfordringer under luftfilterboksen hvor v-reimen sitter.
![]() |
| 7. Reimstrammer |
90571758. Lageret er defekt. Begge løpehjulene virker ok og har ikke defekte lager. Men når en først er igang er det lurt å skifte alle deler som inneholder løpende lager.
![]() |
| 8. Et helt utslitt reimhjul! |
Nederste løpehjulet (10) har OEM
55190811 og er også enkelt å fjerne med en noe mindre torx.
Når det gjelder selve drivhjulet for reimen (8) med OEM 55564573, er den montert på veivakselen og er fullstendig utslitt. Dette er festet med 4 stk. torx 50.
![]() |
| 9. Reimstrammer |
Ved skifte av det øverste løpehjulet må jeg ha en "omvendt torx", altså en type pipe som passer til denne for meg nye typen. Selve løpehjulet med boltehode kan sees oppe til høyre i bilde 7, og har OEM 55190812. Dette løpehjulet har ribber. Må sjekke om Biltema har en løsning på torxhylser.
Selve skiven som er montert på veivakselen kan løsnes ved å skru opp de 4 torxskruene. Her er en video som viser hvordan:
https://www.youtube.com/watch?v=_ETMaX1O2Pc
![]() |
| 10. Det nederste løpehjulet |











Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar